فلسطين تويت
تويتر العرب

هاشتاق #ارحل_يا_سيسي يتصدر الترند المصري

بال تويت – تويتر

عاد  هاشتاق ارحل_يا_سيسي  لقائمة الأكثر تداولاً في مصر، مطيحاً هاشتاقات مباريات كأس العالم المقامة حالياً بروسيا. والوسم أصبح بمثابة تظاهرة إلكترونية ضد الرئيس عبد الفتاح السيسي مؤخرًا.

 

وساعدت في زيادة التفاعل على الوسم، القرارات الأخيرة التي اتخذها النظام برفع أسعار الوقود ومنتجات البترول.

وظهرت تغريدات باللغة الإنكليزية في الوسم، كمحاولة لإيصال فكرة رفض المصريين للرئيس السيسي، والتذكير بشعار “ارحل”، الذي كان موجودًا بقوة خلال ثورة يناير.

وغرد الناشط محمود حسين صاحب “تي شيرت لا للتعذيب” المعروف، والذي ألقي القبض عليه بسببه: “‏المجد كل المجد والسلام على كل الذين قالوا رابعة مجزرة والسيسي خاين و30 ستة إنقلاب وأن لا ثورة إلا ثورة يناير. #ارحل_يا_سيسي”.

وشارك حساب “خواطر شاعر”: “‏‎#مصر_هتفرح_لما، لما نخلص من الكلاب اللي خلوا العيشة هباب.. غرسوا في الشعب الأنياب.. عسكر ضباع للأرض باع.. سرقة ونهب عايشها متاع.. والناس جياع والعدل ضاع.. عسكر ديابة عاملين سباع وهما الرعاع.. وفي حكمهم الظلم شاع.. حكم العسكر كدب وخداع.. #ارحل_يا_سيسي”.

وغرد الفنان خالد أبو النجا باللغة الإنجليزية: “#ارحل_يا_سيسى، الديكتاتورية= لا محاسبة= أكاذيب للبقاء في السلطة = انهيار حرية التعبير.. إلخ”.

واقترح صاحب حساب “رجل من مصر”: “‏‎#ارحل_يا_سيسي 6/30 القادم يخرج الشعب على أسطح المنازل والعمارات ويهتف بسقوط الخائن.. مع إطلاق لافتات بالبالونات تحمل عبارة (يسقط الطاغية) .. اصنعوا ثورة من بيوتكم، ليراها كل العالم.. ابدأوا ثورتكم والله المستعان .. شير الفكرة واصنعوا دعوات على كل السوشيال ميديا فى كل مكان”.

وذكّر إبراهيم الحسيني السيسي بقوله: “‏انت مش قلت لوعايزني أمشي همشي. ‎#ارحل_يا_سيسي”. وتساءلت سارة أنور: “‏هيحصل ايه يعني لو يحكم رئيس مدني والجيش يحمي الحدود والشرطة تحمي المواطن والقضاء يحكم بالعدل؟ هيحصل حاجة؟؟والله ما يحصل حاجة؟ #ارحل_يا_سيسي”.

وغرد صاحب حساب “ثوروا تصحوا”: “‏يا جماعة اللي شايف أن ‎#السيسي مش حيرحل بمجرد ما نكتب ‎#ارحل_يا_سيسي أكيد معاه حق، بس الفكرة مش في انه حيرحل لما نكتب كده، الفكرة في أننا بنجمع أصوات اللي عاوزينه يرحل ونتحدى الحظر المفروض علينا، اعتبرها مظاهرة الكترونية عشان نعرف عدد اللي لسه مصممين على انقاذ البلد قد إيه؟”.

ونشرت هنا فيديو قديماً للسيسي وقالت: “السيسي في إبريل 2016: لن يحدث تصعيد في الأسعار.. وده وعد وبيقولك عنينا ع الإنسان المصري البسيط! دا انت طلعت عنين الناس يا بلحة.. #ارحل_يا_سيسي مش عارفة هيرحل يعني لما نقوله ارحل هيرحل؟! دا عايز الشعب يزلزله .. اصحي يا شعب وفوق عشان خاطرك وخاطر ولادك السيسي كذاب مجرم مش هيرحمكم”.

وكتب مغرد شهر الانقلاب: “عقب خروج مصر من كأس العالم وزيادة أسعار الوقود وسد النهضة وفشل بلحة سياسيا واقتصاديا والآلاف المعتقلين في السجون.. المصريون يرجعون للحياة السياسية بهاشتاق  #ارحل_يا_سيسي والذي يدخل ضمن الأعلى تداولًا على تويتر”.

https://twitter.com/land_egypt/status/1009517282219917315

https://twitter.com/sarahanwark/status/1009497139842551808

https://twitter.com/IElzaeem/status/1009506827061661696

https://twitter.com/El_MasryHosam/status/1009545075351871488

 

 

Related posts

حملة سعودية نادرة على الإمارات!!

pal Tweet

هاشتاق #ديرب_نجم يثير الجدل في مصر

Haneen Aziza

#محمد_صلاح على خط أزمة النادي الأهلي وتركي آل الشيخ

Haneen Aziza

Leave a Comment